fbpx

Black Friday nákupné šialenstvo

black friday deals

Čoraz častejšie sa už aj u nás stretáme so sviatkami, ktoré sa zrodili v Amerike. Či už je to Valentín, Helloween, alebo pomerne známy pojem Black Friday (čierny piatok) a napriek tomu, že sa skrýva za tým dobrý obchodný ťah, ľudia sa na tieto doslovne konzumné dni, za ktorými sú dni výpredajov, obrovských zliav a čistenia skladov veľmi tešia. Nielen zákazníci si prídu na svoje, ale aj obchodníci sú maximálne spokojní.

Kupón Black Friday na lvsportswear.sk
Aj tento rok ponúkame zľavový kupón Black Friday pre našich zákazníkov, ktorý je kľúčom k vašej 11% zľave na celý váš nákup. A veríme, že vás touto zľavou potešíme. Zľava sa vzťahuje na všetky produkty z kategórie dámske spodné prádlo a bielizeň. Pre aktivovanie zľavy použite v košíku kupón BLACKFRIDAY11. Rovnako by vás mohla potešiť doprava zdarma, ktorú máte možnosť získať nákupom nad 39€.
Máte možnosť využiť viacero našich zľavových kupónov, ktoré nájdete tu.

 

Dni vďakyvzdania začínajú v Spojených štátoch amerických vždy štvrtý piatok v novembri.

black friday
black friday

Čierny piatok sa považuje za začiatok predvianočnej nákupnej horúčky a doslova nákupného šialenstva. V USA a Kanade väčšina veľkých obchodných reťazcov spúšťa obdobie výpredajov za výrazne nízke ceny. Nepovažuje sa to za oficiálny sviatok, ale niektoré štáty Ameriky majú tzv. “Deň po Dni vďakyvzdania”, kedy dávajú voľno štátnym zamestnancom  Časom sa rozrástol na všeobecnú reklamnú akciu zameranú na zľavy v kamenných ale i online obchodoch.

 Aj na Slovensku sme si zvykli na tento americký sviatok Black Friday, za ktorým sa skrýva adrenalínová nákupná horúčka. Jedna z tých príležitostí, kedy sa dá skutočne veľmi výhodne nakúpiť a ušetriť peknú kôpku peňazí. Často sa stretneme aj so zľavami do výšky -80% a to sa už skutočne oplatí. Rovnako ako pre zákazníka, tak aj pre obchodníka je obrovským prínosom.

Ako vlastne vznikol názov Čierny piatok?

Ako vzniklo pomenovanie Čierny piatok? V skutočnosti nemal nič spoločné s nakupovaním ako takým. Pojem vznikol vo Philadelphii, počas 60. a 70. rokov 20. storočia sa rozšíril a dostal do širšieho povedomia, kde sa stal pomenovaním obdobia po Dni vďakyvzdania a počas nákupných zliav.  Pomenovali ho hlavne v médiách na základe policajných štatistík dopravných kolapsov, nehôd a zápch v mestách spôsobených hromadnými šialenými nákupmi. Po čiernom piatku samozrejme nasledovala čierna sobota, rovnako problémová, najmä v amerických štátoch, kde nedostávali zamestnanci od zamestnávateľov voľno. Zľavy najčastejšie pokračujú až do Bieleho pondelka, ale viac sa používa výraz Cyber Monday. Tento názov vznikol ako marketingový ťah portálu Shop.org s ktorým uvádzali tento deň ako najvyťaženejší pre online obchody, keďže mnohí ľudia sú aj tak počas Black Friday a Black Saturday plne vyťažení prácou, alebo presunom od rodiny po oslave Vďakyvzdania.

Black Friday ako sviatok nakupovania

V prenesenom slova zmysle sviatok je to preto, že existuje len jeden čierny piatok v kalendári obchodníkov, aj bezhlavých nákupov chtivých zákazníkov. Black Friday totiž prináša možnosť nakúpiť lacno, o to viac lákavejšie sú obrovské zľavy, najmä keď je to ešte pred Vianocami. Z médií sú známe obrázky z nákupných centier, kde je jednoznačne vidieť ľudskú nekonečnu túžbu dobre a veľa nakúpiť, bez ohľadu na fakt, či nakúpený tovar potrebujú, alebo nie. Aj na Slovensku sme sa stretli s medializovanými zábermi z nákupných centier, de boli ľudia ochotní čakať v nočné hodiny pred otvorením a bezhlavo nakupovali všetko, čo im prišlo pod ruku a bolo v brutálnej zľave. Mnohokrát kúpené s úmyslom za účelom na ďalšieho predaja. vnútri horúčkovito súperiť o obmedzený počet zlacneného tovaru. Občas dochádza k roztržkám, násiliu a aj k zraneniam. No pravdepodobne to k tomuto adrenalínu patrí.

V minulosti trvala nákupná horúčka 24 hodín, zatiaľ čo dnes tento marketingový ťah používajú obchody niekoľko dní až týždňov, aby znížili sladové zásoby. Našťastie pri online nákupoch nehrozí žiadne zranenie a nestretneme sa tu ani s rôznymi charaktermi dravých nakupujúcich.

Obchodník vs zákazník

Obe strany, ako obchodník, tak i zákazník si tak prichádzajú na svoje a po celom svete sa potom tešia zo šialenstva, ktoré vypukne pri dverách a následne pri regáloch, či pri online pokladni. Na Black Friday totiž čakajú už aj ľudia na Slovensku. Šialený konzumný nákup? Alebo skôr dobre pripravený marketing obchodníkov. No zároveň súčasná moderná doba, ktorá nám nenápadne vtláča do podvedomia materializmus. Každopádne prečo nie? Peniaze sú na to aby sa točili a aby aj ľudia pocítili aspoň na chvíľku pocit radosti, či naplnenia. Hoci v skutočnosti zľavy nie sú všade a nie sú vždy zľavy markantné, je potrebné mať prehľad o skutočných cenách. Treba si preto pred každou kúpou ceny porovnať s inými e-shopmi, nakoľko práve v čase akcií, zliav a nákupného šialenstva obchodníci ceny dvíhajú, aby mohli poskytnúť čo najvyššiu zľavu, ktorá je v konečnom dôsledku bežnou cenou. Black Friday je hlavne príležitosť a dôvod minúť a zároveň ušetriť, stačí sa len správne orientovať.

Príležitosť na výhodné nákupy

S pojmom Black Friday sa stretáte aj v slovenských e-shopoch, či vyhladávačoch produtov, ktoré svojim maretigovým ťahom oslovia kvantum zákazníkov. Black Friday je však zároveň príležitosťou na výhodnejší nákup, ktorý predstavuje nielen neopakujúce sa zľavy, ale aj možnosti dopravy zdarma, ktoré si často bežne nemôžete dovoliť. Nevraviac o fakte, že v podvedomí máme zakódované prichádzajúce vianočné sviatky, kedy sme vo všeobecnosti štedrejší.  Aj rôzni obchodníci vedia v tomto čase nakúpiť dizajny, systémy, online šírené aplikácie, ktoré zareagujú. V rôznych obchodoch sa objaví  Black Friday, čo znamená šancu získať viacero kníh, DVD, licencií, produktov, zásob za menej. Kritizovať Black Friday sa dá naozaj ľahko. Vyhnúť sa však nákupom v nich je už ťažšie. Dnes si totiž dokážeme za peniaze kúpiť všetko. Každému ku šťastiu chýba niečo, nech už to znie akokoľvek. A to niečo sa občas dá kúpiť aj lacnejšie. Z nakupovania tak netreba mať zlý pocit. Ak je vec potrebná a vytúžená, treba ísť na vec. A však pozor na nákupy na splátky, na dlh, alebo za požičané peniaze. Akákoľvek obrovská zľava už následne nie je zľavou, ale skôr trpkou spomienkou na nepremyslený obchod, ktorý sa vám bude v podobe mesačných splátok dlhodobo pripomínať.

 

Existujú alternatívne teórie o vzniku označenia spomínaných nákupných dní. Obchodné prevádzky sú väčšinu takmer počas celého roka (január až november) tradične v strate a výrazný zisk prichádza v predvianočnom období po americkom vďakyvzdaní. V starých účtovných knihách sa straty (záporné sumy) zaznamenávali červeným atramentom a čierny atrament ukazoval pozitívne sumy, teda zisk. Čierny piatok je podľa tejto teórie začiatok obdobia, kedy obchodníci už nepociťujú straty a namiesto toho nastáva obdobie zisku. Prvá zmienka o “black ink theory” teda teórii čierneho atramentu sa objavila 28. novembra 1981 v novinách Philadelphia Daily Inquirer.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *